..:: ELIXIR | Gry Fabularne(RPG) | Gry Komputerowe(cRPG) | Fantastyka | Forum | Twoje Menu Ustawienia
   » Menu

   » Recenzje

   Szukaj
>NASZE STRONY
 MAIN
:: Strona Główna
:: Forum
:: Chat
:: Blogi

 GRY FABULARNE
:: Almanach RPG
:: Neuroshima
:: Hard HEX
:: Monastyr
:: Warhammer
:: Wampir
:: D&D
:: Cyberpunk2020
:: Earthdawn
:: Starwars
:: Arkona

 GRY cRPG
:: NWN
:: Baldurs Gate
:: Torment
:: Morrowind
:: Diablo

 FANTASTYKA
:: Literatura
:: Tolkien
:: Manga & Anime
:: Galeria

 PROJEKTY
:: Elcards
:: Chicago

   Statystyki
userzy w serwisie:
gości w serwisie: 0

FANTASY JAKO WSPÓŁCZESNA MITOLOGIA NA PODSTAWIE SAGI O WIEDŹMINE A.SAPKOWSKIEGO


Fantastyka jest literaturą, która zyskuje coraz większa popularność. Na bazie jej tekstów powstają filmy, gry strategiczne, karciane, komputerowe i fabularne (inaczej zwane RPG). Ogromna popularność fantastyki powoduje, że stała się ona znaczącym elementem w polityce i dorobku kulturalnym Polski. Potwierdza to ilość istniejących stowarzyszeń zrzeszających fanów szeroko pojętej fantastyki.
Na szeroko rozumianą fantastykę składają się trzy gatunki literackie: science fiction, horror i fantasy. Nie ma jednoznacznej i wyczerpującej definicji fantasy, można ją jednak określić jako gatunek literatury popularnej, czerpiący inspirację tematyczną i kompozycyjną z legend, sag, podań, mitów i eposów. Wypadki i zdarzenia fabularne podporządkowane są zasadom realności i prawdopodobieństwa, modyfikowanym jednak przez funkcjonujące na równi z nimi prawa magii. To, co fantastyczne, uzyskuje cechy realności, w ramach zaakceptowanej przez czytelnika rzeczywistości alternatywnej .
Omawiany przeze mnie gatunek przeżył renesans dopiero w drugiej połowie XX wieku. Przyczyn popularności należy upatrywać w wydarzeniach politycznych, zwłaszcza w okresie zimnej wojny, kiedy uległ zachwianiu tradycyjny podział wróg-przyjaciel. Wzrastała chęć ucieczki od tej rzeczywistości, a jedną z łatwiej osiągalnych dróg okazała się fantasy.
W latach sześćdziesiątych rozpoczyna się również ruch New Age, propagujący odrodzenie duchowe, rozwój wewnętrzny człowieka, odcięcia się od skomercjalizowanego i stechnicyzowanego świata, degradujący wszelkie wyższe wartości. Fantasy, ze swą magią, dychotomią sił Dobra i Zła, protagonistami, dążącymi do osiągnięcia wyżyn rozwoju wewnętrznego, odpowiadała nowym zapotrzebowaniom kolejnego pokolenia.
Co stało się przyczyną kolejnego powrotu mody na fantasy w latach dziewięćdziesiątych XX wieku? Czy może to być brak mitów we współczesnym społeczeństwie? Mity stanowiły mechanizm obronny, były środkiem przywracającym równowagę w stosunkach jednostki z przyrodą i społeczeństwem. Umożliwiały rozwiązywanie konfliktów poprzez ukazanie ich w formie symbolicznej. Niestety – dawne mity nie były w stanie nadać współcześnie sensu egzystencji. Młodzi ludzie sięgnęli po substytuty – narkotyki, psychoterapia, kulty. Świadczy to o potrzebie ponownej aktywnej obecności mitu w życiu człowieka . Wydaje się, iż część funkcji mitów przejęła literatura popularna, szczególnie fantasy. Czy jednak w takim stopniu, że można ją nazwać mitologią dla współczesnego człowieka? Ta praca ma na celu odpowiedź na to pytanie.

Moja praca jest pracą komparatystyczną. Polegała na interpretacji tekstu powieści Andrzeja Sapkowskiego Saga o wiedźminie i porównaniu jej to tekstów kultury. Za teksty kultury uważam bajki, baśnie, sagi, eposy, podania, legendy i mity. Miało to na celu zarówno wykazanie zapożyczeń, jakie autor Sagi zawarł w swej książce, jak również porównanie elementów i funkcji mitów z literaturą fantasy.

Książką, którą wybrałam jako przykład literatury fantasy, jest Saga o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego. Książki te zostały napisane w latach dziewięćdziesiątych XX wieku i cieszyły się ogromną popularnością wśród ludzi o różnym wieku, płci i wykształceniu. W 1999 czasopismo „Fantastyka” nazwało ją „polską mitologią”.
Prócz niej do literatury fantasy sięgnęłam także przy omawianiu inspiracji motywami tradycyjnymi. Tutaj również sięgnęłam do książek Andrzeja Sapkowskiego Ostatnie życzenie i Miecz przeznaczenia oraz do innego popularnego polskiego pisarza Konrada Lewandowskiego i jego powieści Ksin. Także w niektórych momentach odnosiłam się do książek Johna Ronalda Reuela Tolkiena – Hobbit, czyli tam i z powrotem oraz Władca Pierścieni.

Jeśli chodzi o zdefiniowanie terminu „fantasy” to posługiwałam się głównie Leksykonem polskiej literatury fantastycznonaukowej Andrzeja Niewiadomskiego i Antoniego Smuszkiewicza oraz książką Edyty Rudolf Świat istot fantastycznych we współczesnej literaturze popularnej. W rozdziale o etnograficznych inspiracjach w fantasy opierałam się głównie na Baśniach braci Grimm, Legendach o królu Arturze Singrid Undset oraz książce popularnej Davida Day’a Pierścień Tolkiena.



strony: [1] [2] [3] [4] [5]
komentarz[82] |

Komentarze do "Fantasy jako współczesna mitologia na podstawie Sagi o wiedźminie A. Sapkowskiego - cz. I"



Musisz być zalogowany aby móc oceniać.


© 2000-2007 Elixir. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Designed by Kerm
Engine by Khazis Khull based on jPortal


   Sonda
   Czy ewolucja idzie w dobrym kierunku?
Jasne, tylko tak dalej.
Nie mam zdania.
Nie wszystko mi się podoba, ale
Nie widzę potrzeby.
To krok wstecz.
Musisz być zalogowany aby móc głosować.

   Top 10
   Bogowie greccy
   Fantasy jako ...
   Przeznaczenie
   Apokalipsa 20...
   Wilkołaki
   Legenda o kró...
   Bogowie grecc...
   Chupacabra
   Inspiracje ku...
   Egipscy Bogow...

   ShoutBox
Strona wygenerowana w 0.179044 sek. pg: